Tender Terbuka Untuk CINA, Melayu kempunan di Negari Sendiri.

Petikan dari Utusan.

“PULAU PINANG 1 April – Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata Kerajaan Pusat harus memberi peluang kepada kerajaan baru negeri itu untuk melaksanakan sistem tender terbuka.

Sistem tender terbuka sudah lama dijalankan, tetapi kuota 30% pembahagian untuk Bumiputera mesti diadakan demi untuk memberi peluang kepada Peniaga Bumputera bersaing untuk mendapatkan projek, itupun suddah diketahui umum, CINA juga akan mendapat 60% daripada jumlah sebenar projek, kerana CINA menguasai bahan mentah dan lain-lain”

Katanya, kerajaan negeri akan mengguna pakai sistem itu mengikut garis panduan prosedur kewangan yang ditetapkan oleh kerajaan pusat.

“Kalau begitu, Jalankanlah mengikut pembahagian kuota 30% pada setiap jabatan dibawah kerajaan Negeri”

“Jika Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menganggap cara ini tidak semestinya adil, beliau perlu pinda atur cara kewangan itu.

“Saya hairan kenapa ia dipertikai kerana apa yang dilaksanakan adalah mengikut prosedur yang sedia ada,” katanya.

“Kalau begitu, jangan dibuang clause “Tender untuk BUMIPUTERA”

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas peringatan Perdana Menteri kepada kerajaan campuran di negeri ini bahawa perlaksanaan tender secara terbuka tidak semestinya akan memberi keadilan kepada semua kaum terutama golongan minoriti.

Guan Eng berkata, sistem tender terbuka di negeri ini adalah permintaan rakyat dan secara tidak langsung berupaya meningkatkan kemampuan kontraktor melalui persaingan sihat.

“Permintaan mejoriti rakyat berbangsa CINA, Peniaga Melayu sudah tahu apa akibatnya sekiranya perkara ini berlaku, sudah pastinya ramai peniaga Melayu yang akan gulung tikar kerana perkongsian keuntungan yang selama ini dipaksa dikongsi tidak lagi berlaku. Pembekal-pembekal sudah boleh menyertai tender ini secara terus”

“Sistem ini juga akan meningkatkan daya saing khususnya kontraktor Melayu.Rakyat perlu tahu dan dapat pendedahan bagaimana wang kerajaan dibelanjakan,” katanya.

“Daya saing hanya pada mereka yang boleh bersaing, kaum CINA akan bersaing dengan Harga Terendah, mampunkan Melayu bersaing yang mana harga kita minta dan beli dari CINA?”

Kerajaan negeri telah menetapkan untuk melaksanakan sistem tender terbuka bagi semua kontrak dan pemerolehan kerajaan bagi menghapuskan amalan rasuah, kronisme dan juga ketidaktelusan.

“Amalan rasuah dan kronisme adalah penyakit Masyarakat Malaysia, sekiranya tidak ada yang memberi, sudah pasti tidak akan ada yang menerima, semua pemimpin berusaha untuk menghapuskan rasuah, tetapi terlalu banyak cara untuk memenangi tender, tidak semestinya harga. Mereka juga boleh merasuah dengan cara Teknikal dan lain-lain, pucuk pangkalnya Masyarakat kita perlu diperbaiki, alasan ini akan menguntungkan satu pihak dan akan merugikan Melayu”

“Apa yang penting adalah kepuasan hati rakyat dan orang awam. Saya tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam hal ini,” katanya.

“Kepuasan hati orang CINA, mereka sudah menang Tanah Melayu, sekarang perjuangan akan diteruskan lagi, kepentingan untuk memerintah dah mendaulatkan CINA akan tetap di teruskan di Tanah Melayu”

Leave a comment